K zamyšlení · O pohybu · O těle

Jak přezout na barefoot aneb naboso bez pláče

“Slečno! Tady jsem vám přinesla bylinkovej čaj! Vám se bude určitě líbit, že jsou v něm bylinky, jste taková přírodní, jak nosíte ty boty, co se v nich chodí po kamenech!”

Ta úžasná dáma (čaj byl skvělej) narážela na to, co nosím nejen v práci na nohách – barefoot obuv je odlišná na první pohled a často poutá pozornost, rozhodně ale není jen věcí „chůze po kamenech“ a „divných přírodních lidí“ 🙂

20160519_085550

Být barefoot – chodit v “bosé obuvi” anebo rovnou bosky – je tak trochu fenomén doby, je prostě moderní svoje boty tenčit a tenčit, protože v tom vidíme takové bytí blíže naší přirozenosti –  a bytí blíže přirozenosti je zrovna teď to, co si lidé přejí.

Milá módní vlna. Vlastně fakt doufám, že se na ní povezeme pořádně dlouho. Ale pořád je to módní vlna, která nás leckdy strhne tam, kam by ani nemusela a kde už nepřináší nic dobrýho.

Jaká je barefoot – bosá – bota? Má hodně tenkou podrážku, zpravidla kolem 3, maximálně 6mm. Podrážka je rovná, nezvedá patu. Špička boty je široká, reflektuje tvar lidské nohy. Když zavzpomínáte třeba na tenhle můj článek, bude vám jasné, že taková bota zkrátka umožňuje noze vnímat, po čem chodíme, a fungovat. Fungovat tak, jak má – anebo aspoň nehatit úsilí vyvinuté u cvičení.

Je jistě trochu kontraproduktivní trávit dlouhý minuty stresem při přesvědčování prstů, že ten pohyb skutečně umí a následně je zazdít do boty zakončený leckdy i ostrým úhlem na špičce. To zní celkem logicky, ne?

highheelsdaily.com
highheelsdaily.com

Jenže. Ono je to s tou přirozeností našeho těla a pohybu a podobně složitý. My totiž, navzdory několik let trvající vlně, moc přirození – v tom smyslu, v jakém ten pojem toužíme chápat a mít – prostě nejsme. Civilizace a tak, jedeme v tom všichni. Koupíte-li si k čtyřicátinám barefoot polobotky, které jste nikdy předtím nenosili, a navíc toho moc nenachodíte, nečekejte příliš blaha. Barefoot obuv umožní noze fungovat, neposkytuje jí oporu – ona tedy dokonce chce a vyžaduje, aby noha fungovala – ale není pravidlem, že klasický “platfus” se jen použitím takové boty zázračně rozvzpomene, že dokáže vyvinout aktivní pohyb a sílu. Hlavně, když jí do toho vzpomínání budete nutit na asfaltu cestou do práce.

A pokud se rozvzpomene, pak je třeba si uvědomit, že víc námahy = víc péče o namáhané partie. Setkávám se v praxi poměrně běžně s vyznavači a fanoušky barefoot obuvi a chůze/běhu – a jejich záněty šlach, patními ostruhami, bolestmi Achillovek, kolen a podobně. Příčiny jejich obtíží nejsou příliš širokospektré – obvykle je zatím nihilistické zamyšlení nad způsobem chůze či běhu a pak de facto přetížení struktur, které tu obrodu tak úplně nečekaly.

Protahujete si po běhu stehna? A proč ne chodidla?

blog.walkjogrun.net
blog.walkjogrun.net

Zastávám názor, že barefoot obuv lze využít jako výraznou podporu v terapii celé řady patologií a bolestivých stavů, týkajících se nejen dolních končetin.

Ale potřebujem zdravej rozum! 🙂

Ani velmi výrazné plochonoží není – podle mě – beznadějný stav. Kombinace aktivní práce na nohou, kinesiotapingu, na míru vyrobených ortopedických vložek a bot se širokou špičkou a bez podpatku pro začátek – v další etapě bez vložek  – v další etapě směrem k barefoot obuvi – nejprve na krátké vzdálenosti, postupem času na delší, dává vždycky prostor k aspoň částečnému posunu. Pokud noha není enormně plochá, obejdeme se bez první fáze a vložek do bot 🙂

Pozornost k tomu, jak na nohu došlapujete a alespoň občasný trénink rovnoměrného zatížení nohy, platfus neplatfus, k barefoot botám patří. Bez nich jednomu snadno zbydou nohy pro pláč.

Běháte a láká vás přechod k bosým botám? Nalaďte na ně nohy postupně – nejdřív pár metrů rozcvička úplně bosky, je-li na to pro vás vhodné počasí – třeba bežeckou abecedu. Ať se nohy probudí, nastimulují. Přidávejte kratší úseky uběhnuté v barefoot botách k delším úsekům v konvenční obuvi, kterou běžně používáte, než přejdete k celé trase zaběhnuté jen v nich.

Ať se rozhodnete zamilovat si barefoot nebo ne – při výběru bot se zajímejte o jejich pružnost (v podrážce i části, která obepíná nohu) i o šíři špičky. Jeden večer v divadle v lodičkách či uzounkých (polo)botkách nohy “nezabije”, den co den už ano. Tvar boty, zcela logicky, má odpovídat tvaru nohy – tak, jak jen může.

A jak namáhaným nohám ulevit? Tady píšu například o pasivní rozcvičce, jakou můžete začít.

Pokračovat můžete třeba takhle:

20160519_065825

 

  1. uvolnění na míčku – automasáž chodidla
  2. protažení  v sedu na patách – opora o nárty
  3. protažení v sedu na patách – protažení plosky, opora o prsty
  4. uvolnění v sedu na patách – tlak nártem do plosky druhé nohy
  • nejvyklenutější část nártu (ne tu hned za prsty, ale tu blíže hlezennímu kloubu) uložte do chodidla druhé nohy

Pokud není příjemné dosednutí až na paty, podložte hýždě polštářkem nebo pěnovým válcem.

 

A hurá na procházku!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *