O pohybu · O těle

Kinesiotaping – všechno, co jste chtěli vědět

Kinesiotaping [kineziotejpink] – léčebné či preventivní využití elastických lepících pásek – prožívá v posledních letech i u nás doslova boom. Pásky jsou běžně k zakoupení v lékárnách či drogeriích, na internetu je k dispozici celá řada videonávodů, jak pásky aplikovat.

A to jsou úskalí doby informací. Youtube přetejká návody k tejpování. A pak tam taky najdete spoustu “návodů” k “tejpování”, který v lepším případě způsobí, že páska neudělá nic.

kinesiotape1
( kinesiotejpguied.se )

Od 70. let minulého století, kdy se japonský chiropraktik Kenzo Kase začal věnovat vývoji pásky a jejímu uvedení do praxe, urazil kinesiotaping dlouhou cestu. V rámci medicíny nachází svoje využití napříč obory, včetně neurologie, ortopedie nebo pediatrie; nicméně dominantní místo má především ve fyzioterapii a v rehabilitačním a sportovním lékařství.

Tejpy rozhodně nejsou jenom pro sportovce! Dobrou službu udělá jim, třeba s nataženým tříslem, ale stejně tak babičce po výměně kyčelního kloubu.

Ač je kinesiotaping tedy vcelku známou metodou, řada odborníků i laiků stále tápe v jeho odlišnosti od klasických pevných tejpovacích pásek a šíře možností, ale bohužel i zásady aplikace pružného tejpu jim unikají.

Pevné tejpy díky takřka nulové elasticitě mají využití jediné – fixaci, zpevnění určité části těla, obvykle s vizí prevence úrazu nebo znehybnění se, když se prevence nezdařila. Vzhledem k pevnosti pásky ale dochází jejím působením k více či méně výraznému omezení mízního i krevního oběhu a zejména při aplikaci pásky pro úlevu poraněné části těla tak často dosahujeme značně kontraproduktivního stavu.

Omotat pevným tejpem prsty při volejbale? Puchýře při kettlebell snatchi? Jasně . Omotat pevným tejpem cokoliv zraněnýho a bolavýho? Ne ne ne ne ne!

Oproti tomu je kineziotejp podobný lidské kůži – elasticitou, ale i tloušťkou, která je srovnatelná s tloušťkou povrchové vrstvy kůže. Díky tomu během několika minut přestává být kineziotejp na těle vnímán, přestože tělo stále ovlivňuje, což je z hlediska komfortu pohybu pozitivní fakt.

Fakt.

mwsportmassage.nl/kinesiotape/
(mwsportmassage.nl/kinesiotape/)

Na rozdíl od pevných pásek jsou kineziotejpy vysoce prodyšné a odpadá tak i nepříjemné dráždění kůže výrazným pocením pod místem aplikace. Z vlastností kineziotejpu plyne i jeho efekt – ovlivňuje receptory a volná nervová zakončení v různých vrstvách kůže a podkoží (čidla tlaku, tahu apod.) a snižuje dráždění nociceptorů (čidla bolesti) , zvrásněním a nadlehčením jednotlivých vrstev měkkých tkání působí dekompresi prostoru mezi nimi a pomáhá tak zvýšení prokrvení a toku lymfy (mízy), důsledkem čehož je snížení otoku i bolesti.

Tak takhle to funguje! Toliko odpověď na překvapený reakce typu “Taková blbost a tak mi to ulevilo!”. 🙂

Primární využití kinesiotapingu spočívá – prostřednictvím toho výše zmíněného – v ovlivnění napětí svalů, ať už ve smyslu zvýšení napětí (zlepšení stažitelnosti svalu a jeho lepší zapojení v pohybovém vzorci) nebo snížení napětí (v případě přetížení, ke snížení bolestí daných vysokým svalovým napětím). Pomocí změny napětí svalů můžeme ovlivnit i postavení v kloubech a zlepšit rozsah pohybu (zmenšit i zvětšit 🙂 ). Specifickou technikou aplikace (tzv. lymfotaping) lze klást důraz na ovlivnění lymfatiky a prokrvení a použít pásku k terapii otoků či hematomů.

Zjednudušeně řečeno, efekt tejpu závisí na tom, odkud kam a jak moc ho natáhnete – to určuje, jestli nás bude spíš zklidňovat nebo dráždit.

Zrádnou stránkou kinesiotapingu je jeho zdánlivá jednoduchost, díky které se do jeho aplikace pouští na vlastní pěst řada sportovců i pacientů. Chybí-li však dotyčnému dostatečná znalost jednak postupu při aplikaci pásky, jednak základů anatomie a fyziologie (při lepení základních druhů kineziotejpů respektujeme anatomický průběh svalů, vazů či lymfatických cest), hrozí v lepším případě, že se z kineziotejpu stane obyčejná náplast mající pouze psychologický efekt; v horším případě může dojít i k poškození zdraví.

Zas tak jednoduchý to zkrátka není. Správnej terapeut se vždycky dokáže zamyslet, jestli lepí na svaly nebo vazy nebo fascie a taky se zamyslí, jestli je situace, kterou ošetřuje, akutní nebo chronická. A hlavně, jestli jí vůbec má ošetřovat zrovna tejpováním.

(nspt4kids.com/parenting/kinesio-tape-used-children/)
(nspt4kids.com/parenting/kinesio-tape-used-children/)

Stejně jako jiné terapeutické metody má i kinesiotaping kontraindikace – stavy, kdy nemá či dokonce nesmí být použit. Při jejichž přehlížení můžeme vyvolat celou škálu problémů počínaje podrážděním kůže (při aplikaci přes místo výskytu pigmentových névů, přes poškozenou nebo křehkou kůži) a konče i ohrožením života (vyvolání embolizace použitím pásky při akutní trombóze (při špatném určení původu otoku) nebo přetížení srdce použitím pásky při některých poruchách činnosti oběhového systému). Opatrnost je na místě i v těhotenství (pro aplikaci do oblasti křížové kosti a dolní části beder) nebo u nemocných diabetem. Vždy platí, že nejsme-li si jistí bezpečností použití, je lépe se o dané situaci poradit s fyzioterapeutem nebo lékařem znalým problematiky.

Taky překvapení, že? Teoreticky se tejpem dá i zabít.

Existuje řada případů a stavů, kdy je možné, aby si pásku aplikoval klient či pacient sám, z výše uvedených důvodů je ale vhodné, aby si nalepení pásky pro konkrétní situaci vyzkoušel pod vedením ošetřujícího fyzioterapeuta nebo lékaře.

Zkrátka si chtějte bejt jistý, že víte, co děláte. Ptejte se, natočte si postup lepení rovnou v ordinaci nebo udělejte cokoliv jinýho, co vám pomůže si postup zapamatovat.

Pojďme ale nezapomínat, že kinesiotaping patří mezi pomocné metody a měl by být tedy spíše prostředkem k prodloužení efektu například cvičení nebo mobilizací kloubů a páteře, než jedinou věcí, kterou tělu nabídneme. Výhodou je pak snazší přenosnost tohoto efektu přímo do tréninku či běžného života a to na dobu cca 4-5 dní, po které necháváme pásku umístěnou na těle.

Po zhruba čtyřech až pěti dnech už si tělo na pásku zvykne natolik, že jí začne ignorovat. A co si budem povídat, je sice voděodolná a koupat se s ní můžem po libosti, ale po pár dnech je prima se umýt i pod ní.

(wecreatewellness.com/services/therapies/kinesiotaping/)
(wecreatewellness.com/services/therapies/kinesiotaping/)

PS A ještě jedno poboření mýtů – na barvě nezáleží, pásky pruží a fungujou všechny stejně. Tak si s klidným srdcem vyberte barvu, kterou máte rádi 🙂  Pozor jen na „podivně laciný“ pásky, jaký většinou najdete po drogeriích. Jejich lepidlo ani pružnost zpravidla není taková, aby páska pracovala, jak má. Osvědčený značky na českým trhu jsou například tejpy Temtex, Nasara, BB tape nebo K-tape.

PPS Jsou vám některý věty povědomý? Kostra tohohle článku se před dvěma lety objevila v jakémsi newsletteru či čem pro nejmenovanou běžeckou instituci. Vzhledem k tomu, že článek jsem i tam psala já a tejpování je pořád moje srdcová zálěžitost, čtete ho teď, upravený, i tady.

PPS Vřele doporučuju k přečtení knihu Roberta Války a Jitky Kobrové – Terapeutické využití kinesiotapu. Je asi jediná, která na tohle téma dává smysl a není jen suchým výčtem příkladů lepení 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *