O pohybu · O těle

Epikondylitida rychle a stručně aneb loket nejen tenisový

CO – epikondylitida je bolestivé přetížení úponů předloketních svalů na loket při nevhodných pohybových vzorech horních končetin, vrozených dispozicích (např. tvar kostí, hypermobilita), při opakované mikrotraumatizaci; typicky s bolestivostí výběžků při loketním kloubu a bolestí vystřelující do předloktí, v lehčí verzi při stisku ruky či její práci obecně, v akutním stavu může být i klidová; při neléčení přechází ve vleklé problémy spojené až se slabostí ruky a sníženou obratností i svalovou silou; tenisový loket – postižení vnější strany lokte a úponů extensorů zápěstí a prstů (natahovače; též radiální či laterální epikondylitida); golfový loket – postižení vnitřní strany lokte a úponů flexorů zápěstí a prstů (ohybače; též ulnární či mediální epikondylitida)

(zdroj: www.ergonomics-info.com)
(zdroj: www.ergonomics-info.com)

PROČ – úpony svalů jsou nejcitlivější na velmi drobné repetitivní pohyby, kdy je sval v neustálé tenzi a nikdy zcela nezrelaxuje – nejčastějším zdrojem tenisového lokte je psaní na klávesnici a klikání na myš – prsty neustále „nastražené“ v pozoru na myši, které občas uhodí do tlačítka, tak několik hodin v naší pracovní době drží v kontrakci; při tenise tato obtíž obvykle postihuje amatéry, kteří mají příliš silový úchop, profi tenisté na tenisový loket netrpí – dovedou při hře ruku nechat odpočinout

CO S TÍM – ergonomie práce – podložka pod myš i klávesnici s gelovým polštářkem umožňujícím zachování neutrálního postavení zápěstí; vědomá kontrola napětí svalů a jejich cílená relaxace; manuální uvolňování měkkých tkání v oblasti lokte i předloktí; cílené protahování svalů – hýbat se v kratších úsecích častěji během dne – nevytuhnout ; při nošení těžších tašek nesvírat pěst, ale využívat „hákovitý úchop“ – tj. zavěšení jen na konečcích prstů – aktivita svalů tím klesá; kinesiotaping k odlehčení úponu i průběhu svalů; uvolnění ramene, krční páteře, dobrá fixace lopatky – naučíme na fyzioterapii 😉

(protažení svalů předloktí, zdroj obrázku: www.onionriverchiro.com)
(protažení svalů předloktí, zdroj obrázku: www.onionriverchiro.com)

One thought on “Epikondylitida rychle a stručně aneb loket nejen tenisový

  1. Asi jsem mezi všema amatérama jediný profi tenista. Jsem jeden z mála, co nenosí bandáž na předloktí … ale zas mě bolí skoro všechno ostatní 😀

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *