K zamyšlení · O duši

Uvolni se, člověče!

Co si představíte pod slovem “stres”? Deadline v práci nebo zkoušky ve škole? Smrt někoho blízkého, nemoc v rodině? Přednesení nějakého projevu před velkou skupinou lidí?

Na podzim, protože ráda maluju a barvím věci na barevno a tak, jsem si koupila omalovánky pro dospělé. Byl na nich nápis “pastelkou proti stresu” a asi to někdo dost popletl, protože mě dlouho nic nevystresovalo tak, jako ty mrňavý lístečky hned na prvním obrázku.

Stres je stav, rozpoložení těla, duši i mysli. Je to kombinace reflexů, pudů, fyziologických pochodů našeho těla s emocemi, s naučenými fakty a znalostmi, s morálními pravidly, s naší osobností. Kombinace toho všeho složená v reakci na podnět nazývaný stresor – teoreticky situace, fakt, který na nás negativně působí. Stresová reakce směřuje buď k odstranění stresoru ( tzv. “fight or flight” reakce – boj nebo útěk) nebo adaptaci na stresor (vytěsnění, popření, přesunutí pozornosti a další strategie).

Stres se dělí na dva základní “druhy” – eustress – ten “hodný”, motivační; “distress” – ten “zlý”, destruktivní. Pro někoho je ten samý stresor spouštěč eustressu, jako u jiného distressu. Endokrinolog Hans Selye říkal, že: “Stejný stres, po kterém jeden člověk onemocní, znamená pro jiného životodárné uzdravení.” Že dlouhodobý stres ale může přispět k rozvoji řady chorob, to už víme dávno. Vysoký krevní tlak, deprese, diabetes… Že bez stresu bychom ale nebyli tam, kde jsme, a to doslova, si už málo kdy uvědomujeme. Pro malé dítě je stresem pohled na hračku, kterou vidí vedle sebe a nutně ji chce vzít do rukou. Výsledek? Začne se otáčet, uchopovat předměty, učí se postavit se a chodit. Všechno kvůli stresu – něžně říkáme touze po poznání.

Takže co je to ten stres? Všechno. Stres je prostě všechno. Teda není. Může bejt. Stres může bejt ráno vstát z postele, když se vám ještě nechce. Jet přecpanou tramvají, kde někdo nevoní. Pohovor se šéfem. Vyplnění výkazu práce. Obhájení svejch názorů. Jít do školy. Nejít do školy. Když na vás v kantýně na oběd zbyly jenom játra.  Návštěva tchýně. Stěhování. Nemoc. Ztráta někoho, koho milujete. Porod. Výchova dětí. Výchova sebe. Bejt ve stresu jde prostě strašně rychle a snadno. 

Problém je, když se stresové rozpoložení rozplizne celým dnem, týdnem, měsícem… A když má v každém okamžiku společnou jednu věc – nedaří se vám ani útok, ani útěk, ani adaptace.

Jenže co s tím? Zenově ezo magicky si říct, že to je přeci sluníčkový a že právě teď a tady se cítíte růžově, když je vám na zvracení a vnímáte jen strach, paniku a vztek, je lhaní sobě a ničemu nepomůže. Dát jen tak z voleje na rady typu “To si tak neber!” ? Jak se to sakra dělá?

K.C. Green’s Gunshow comic

Člověk je svou přirozeností stavěn na fyzickou i duševní variabilitu, proměnlivost – toho, o čem přemýšlí, toho, jak se cítí, toho, jak se hýbe. V tom je život. Nikoho z nás nezklátí k zemi s bolestmi beder sedavé zaměstnání, zabiják je ten časový nepoměr mezi sedem a jakoukoliv jinou aktivitou, jakou tělo zahrneme. Sed v práci, sed v autě cestou do posilovny, sed v posilovně na strojích, sed doma na gauči. Ok, mezitím hodinový výběh, ale co těch zbylých XX hodin v sedu? Naše tělo je živoucí změna, nádech a výdech, probíhající metabolismus, švih, dopad a odraz nohy v kroku. My sami jsme tou změnou – ale jak často přitom právě tohle popíráme! Ale se tím duševním rozpoložením je to přece stejné. Funguje to jako domino. Spadne jedna kostka, srazí další. Jeden stresový zážitek ráno vás může rozbít na celý den – sníží hladinu toho, co jste ochotni a schopni tolerovat a zpracovat.

A někdy to nevnímáte jako drama, protože je to nenápadnej stav. Takovej ten stav, kdy se zachechtáte vtipu na poslední stránce novin, ale za celej ten den vlastně pořádně Z NIČEHO NEMÁTE RADOST. Radost je náš životní motor. Radost je ale taky to, co dokáže parádně smáznout všechny stresy, který vás stihly dostihnout.

 

Takže co s tím?! Dva rychlé tipy, jak se uvolnit:

 

  • check-in

 

Check-in je pojem, který známe spíš z letiště a který označuje kontrolu, odbavení pasažérů před odletem. Check-in ve smyslu, v jakém o něm mluvím já, je taková rekapitulace sebe sama. Ponoření se do sebe sama. Například při cestě tramvají do práce – jen krátké (!) uvědomění – jak se moje nohy dotýkají země? Celou plochou? Jedna jako druhá? Nebo jsou překřížené? Jak sedím na sedačce, mám váhu stejně na levé a pravé polovině pánve? Jak se moje fyzické tělo cítí teď – co mě kde táhne, bolí, tlačí? Které svoje části vnímám méně a které více? Kde mám opřená záda? Jak rychlý a hluboký je můj dech, jak dlouho trvá nádech a jak dlouho výdech? Je jednodušší vydechovat nebo nadechovat? Kam odbíhají moje myšlenky, když cvičím check-in?

Prostě tak chvíli přemístíte pozornost k sobě a všechny potenciální stresory vám můžou nakašlat. Vaše tělo je na tohle báječná pomůcka, protože ho máte vždycky s sebou. Nakonec zjistíte, že jste se během check-inu nenápadně, ale efektivně uvolnili. Dominovej efekt přerušen. Funguje to, i kdyby vám zrovna na hlavu padal celej svět. Hledejte okýnka dne, kdy můžete check-in udělat.

 

  • radosti

 

Co vám dělá radost? A jak často si tu radost dopřejete?

Není nic jako doporučená denní dávka radosti. Bohužel 🙂 Tuhle mi jeden z pacientů řekl, že jeho největší radost je chodit do divadla. A vyrazí tak jednou za tři měsíce. Fjůů, není to trochu málo potěšení? Upřímně, jestli vaší radostí netrpí nikdo jinej, je povoleno všechno. Dobrý kafe, nedietní dortík, knížka, masáž, sauna, procházka, omalovánky (hehe 🙂 ), dlouhá sprcha, nový tričko, lekce skoků na trampolíně… Radost.

Ne “no, jako dobrý”, ale radost. To zatetelení někde uvnitř, co vás nutí hihňat se a vy se cejtíte jako malej rozpustilej fracek, kterej má všechno na světě. A jestli to nevíte, tak hledejte a zkoušejte a pište si seznam, co vás těší a chtějte to poznat. Nebojte se si vysnít nějakou naprostou ptákovinu anebo taky velký věci. A dělejte to. Cokoliv – když je vám tam v tu chvíli dobře, tak to prostě dělejte. Co nejčastěji.

2 thoughts on “Uvolni se, člověče!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *